A Google Inc. 2000-ben vezette be az önkiszolgáló hirdetési rendszerét, amelyet Adwords névre keresztelt. A rendszer segítségével két fő területen lehetséges hirdetni:
– A hirdetők a Google keresési találatai mellett jelentethetnek meg fizetett hirdetéseket. Ezeket nevezzük keresési hirdetésnek.
– A hirdetők a Google megjelenítő partnereinek a honlapjain hirdethetnek. Ezeket nevezzük Display hirdetéseknek.
Google Adwords keresési hirdetések
A keresési hirdetések nem csak a Google oldalain, hanem a Google keresési partnereinek a találati listáján is megjelennek (pl. AOL). A keresési hirdetések nagy előnye, hogy célirányosan azoknak hirdethetünk, akik a mi szolgáltatásunkat keresik. Ez a gyakorlatban úgy jelenik meg, hogy ha valaki keresést indít egy szóra, akkor a Google a találati lista mellett/felett/alatt a keresőszóhoz kapcsolódó, releváns hirdetéseket is megjelenít. A relevancia mérésére szolgál az Adwords rendszerében a kulcsszó minőségi mutatója. Minél magasabb egy hirdetéshez kapcsolódó kulcsszó minőségi mutatója, annál olcsóbban jelenhet meg a hirdetés az adott szóra. A Google ezzel biztosítja, hogy a felhasználói élményt ne rontsák irreleváns hirdetések.
Google Display hirdetések
A Display hirdetések megjelenítésére mára több százezres számú Google partner oldalon van lehetőség, amely így a legnagyobb hirdetési rendszert jelenti világszerte.
A Google Adwords Display rendszerén keresztül lehetőség van szöveges hirdetések, képes bannerek és videós hirdetések megjelenítésére egyaránt.
Kiválaszthatjuk, hogy mely Google partner weboldalakon szeretnénk hirdetni, de megadhatunk kulcsszavakat is, amely esetben a hirdetésünk azokon a weboldalakon fog megjelenni, amelyek tartalmazzák az adott kulcsszót. Az Adwords rendszer segítségével a hirdetés elérhető áron jelenhet meg a legnívósabb weboldalakon, online médiafelületeken is.
A Google Adwords árazása
A keresési hálózatban a CPC (cost-per-click) választására van csak lehetőség. Ennek a nagy előnye, hogy csak azokért a megjelenésekért kell fizetnünk, amikor egy felhasználó rákattint a hirdetésünkre. Így csak a potenciális vásárlókért fizetünk.
A Display hirdetések esetén választhatunk, hogy CPC vagy CPM (ezer megjelenésre vonatkozó díj) alapon szeretnénk fizetni a hirdetésért.
Az egy kattintásra jutó költségeket két fő paraméter együttese határozza meg: a hirdetői verseny és a kulcsszó Minőségi mutatója. A Minőségi mutató a hirdetésnek az adott kulcsszóra vonatkozó relevanciáját hivatott értékelni. A Minőségi mutató első sorban a hirdetés szövegét, a céloldal minőségét, a CTR-t (kulcsszóhoz tartozó átkattintási arány) valamint egyéb relevancia tényezőt vesz figyelembe. Az 1-10-ig terjedő Minőségi mutató minél nagyobb, annál kevesebbe kerül egy kattintás a hirdetőnek.
Ha kíváncsiak vagyunk arra, hogy a tevékenységünket jellemző kulcsszavakra havonta hány keresés történik a Google rendszerében, akkor a Google kulcsszóválasztó eszköz ebben segítségünkre lehet.