Az online marketing egyik leghatékonyabb eleme, a keresőoptimalizálás egy összetett folyamat, amelynek célja az, hogy adott kulcsszavakra minél előrébb kerüljön egy weboldal a Google találati listáján.
Sokkal többről szól már ez a terület, mint tartalomírás és tömeges linkgyűjtés, hiszen a Google szemében jelenleg rendkívül fontos szempont, hogy felhasználóbarát legyen egy weboldal és a mai professzionális SEO is ennek a megvalósítására törekszik.
Bár a Google rengeteg aspektust vesz figyelembe a találati listák helyezései kapcsán, melyeknek számos részét nem ismerjük, azt viszont lehet tudni, hogy a keresőoptimalizálásnak három fő eleme van. A technikai SEO a weboldal technikai felépítésével foglalkozik, az OnSite SEO a weboldal tartalmát vizsgálja, az OffSite SEO pedig a weboldal külső forrásokból való támogatását foglalja magába, amelynek nélkülözhetetlen része a linképítés.
Miért szükséges a linképítés?
Egy jól felépített weboldal, amely releváns és minőségi tartalommal lett ellátva valóban nagyon előnyös, de a nagyobb siker kulcsát a külső minőségi weboldalak hivatkozása jelentheti. A Google úgy értékeli ezeket a linkeket, hogy a weboldal valóban hasznos információkat tartalmaz a felhasználók számára és így érdemesnek tartja előbbre sorolni a találati listán.
Miből állnak a linkek?
A hivatkozások két lényeges elemből tevődnek össze: az egyik a horgonyszöveg (anchor text), ami alá van húzva és a felhasználók számára is látható, mint hivatkozás, a másik pedig az adott weboldal url-je, ahova a link vezet. A szöveges linkeken kívül, a hivatkozást el lehet helyezni egy képre, videóra vagy egyéb elemre is.
A linképítés jelentése
A tartós eredmények elérésére képes minőségi linképítés, releváns, illetve színvonalas cikkek írására és professzionális kapcsolatok alapján érkező hivatkozásokra épül. Ilyen linkek nélkül ma már nem lehet igazán magas helyezéseket elérni, ezért képezi a keresőoptimalizálásnak egy rendkívül fontos részét.
Az interneten fellelhető weboldalakat már szinte felfoghatatlanul sok link köti össze, amelyeket követve elméletileg szinte az összes létező weboldalt megtalálja a Google keresőrobotja. A linképítés során az a cél vezérel bennünket, hogy minél több minőségi hivatkozást tudjunk szerezni a saját weboldalunk számára és itt valóban nagy hangsúly kerül a minőség szóra.
Például egy hvg.hu oldalról származó link nagyon előnyös lenne a weboldalunk számára és akár rövidebb időn belül is egy csúcs helyezést tudnánk ezáltal elérni, viszont, ha egy Google által leértékelt linkgyűjteményről származik a hivatkozás, az még akár hátrányos is lehet az oldalunk számára.
A hivatkozások értékelésében történő változás
Már sok évvel ezelőtt felismerték az online marketinggel foglalkozó szakemberek, hogy a Google algoritmusában kiemelt szerepe van egy weboldalra mutató linkek számának. Ezt kihasználva gombamód szaporodtak a linkkatalógusok, amelyeknek a használatával komoly eredményeket lehetett elérni. Ennek viszont az lett az eredménye, hogy rengeteg silány oldal is top helyen szerepelt, ezért a Google módosított az algoritmusán és büntetéssel „díjazta” a tömeges, silány minőségű linkszerzést.
Ez gyakorlatilag új fejezetet nyitott a linképítésben. Azon cégek, akik az olcsó, könnyű megoldást választották előtte, változtattak a stratégiájukon és ráálltak a minőségi linképítésre, vagy teljesen abbahagyták a linképítést.
Marketing ügynökségünk a kezdetektől a minőségi linképítés mellett tette le a voksát, így a fent említett szigorítást egyetlen projektünket se érintette negatívan.
A linképítés működése
A linképítést jelenleg úgy javasolt felfogni, mint egy hosszú távú befektetés és ez alapján minden értékes linket úgy kell megbecsülni, mint mondjuk egy sokat érő részvényt. Továbbá nagyon fontos néhány szempontra koncentrálni a minőségi linképítés megvalósításában. Először is ajánlott arra törekedni, hogy a bejövő hivatkozások különböző minőségi weboldalakról származzanak, releváns környezetből.
Nem kevésbé fontos szempont az is, hogy a link elhelyezésének a formája, módja változatos, természetes hatású legyen. Óvakodni kell azoktól a weboldalaktól, amelyek nyíltan fizetett linkek elhelyezésével foglalkoznak, azonban a hírportálokon elhelyezett PR jellegű cikkek teljesen elfogadottak.
Ezt követően pedig már csak az a cél, hogy minél több ilyen minőségi linkre tegyünk szert. Természetesen az is fontos, hogy a weboldalunk releváns legyen és a felhasználók számára értékes információkat tartalmazzon, hogy ezek a látogatók ne úszanak el, hanem profitálni tudjunk az így nyert forgalomból.
A jó és a rossz linkek közötti különbség
Általánosan elfogadott, hogy a nagy mennyiségben megvásárolt linkek, linkgyűjteményekbe elhelyezett linkek és gyenge minőségű oldalakról származó hivatkozások inkább ártanak, minthogy használnának. Ezzel szemben pedig a nagy olvasottságú és minőségi oldalakról származó linkek, különösen, ha releváns környezetben lettek elhelyezve, nagyon eredményesek tudnak lenni.
Linképítés módszerek
A linképítés tehát azt a tevékenységet foglalja magába, amely a folyamatos, minőségi linkszerzésre épül, annak érdekében, hogy előre kerüljön az oldalunk egy adott kulcsszóra a Google találati listáján. A következő sorokban néhány módszerre térünk rá, amelyek a jól működő linképítés hátterében állnak.
Tematikus oldalakra történő szövegírás
A hasonló területen tevékenykedő szakmai oldalakra elhelyezett vendég cikkek nagyon célravezetőek tudnak lenni. Számos ember azért tart ettől a módszertől, mivel úgy gondolják, hogy a konkurens oldalak biztosan nem fognak elhelyezni a weboldalukra egy olyan cikket, ami egy másik weboldalra mutat. Pedig a tapasztalatok azt mutatják, hogy igenis van erre nyitottság. Erre azért érdemes törekedni, mert ha az oldalunk például ajándéktárgyak értékesítésével foglalkozik, akkor sokkal értékesebb egy hasonló tematikájú oldalról érkező minőségi hivatkozás, mint ha mondjuk egy hasonló minőségű orvosi oldalról érkezne a link.
Magazinok és online újságok
Egy olyan terület, ami aranyat ér és mégis viszonylag ritkán van kihasználva, az a magazinokból és online hírportálokból érkező linkek. Döbbenetesen működőképes eszköze lehet ez a linképítésnek, hiszen egy ilyen oldal képes hatalmas forgalmat generálni és a Google értékes oldalnak tartja. Így akkor is nagyon hasznosak lehetnek ezek, ha egyébként más témában jelenítenek meg írásokat, mint amivel mi foglalkozunk.
Több saját weboldal
Egy következő ismertebb trükk ezen a területen, hogy több saját honlapot üzemeltessünk, amelyek idővel értékessé válnak a Google szerint és ezekkel erősítsük azt az oldalunkat, amit szeretnénk. Persze ezeket az oldalakat sem szabad elhanyagolni, fontos, hogy folyamatosan építsük ezeket is értékes cikkekkel, ha lehet olyan témában, ami összefüggésben áll a fő weboldalunkkal.
Értékes cikkek, tartalmak írása saját oldalunkra
Időigényes, azonban nagyon hasznos módja a linképítésnek, ha értékes tartalmakat publikálunk az oldalunkon, amelyeket átvesznek más hírportálok, szakmai oldalak. Sok keresőoptimalizáló csak ezt a módszert alkalmazza, mivel biztonságos, az így szerzett linkek semmilyen Google szabályzattal nem ütköznek. Egyetlen hátránya, hogy nagyon sok minőségi tartalmat kell ehhez gyártani és hosszabb idő, míg felfedezik a weboldalunkat és elkezdenek hivatkozni a cikkeinkre.
Amit érdemes elkerülni
Mint már említettük, messziről érdemes elkerülni a linkkatalógusokból adódó lehetőségeket és ez igaz lehet a PR cikkek elhelyezésével kapcsolatban is. A pénzért megrendelt PR cikkek akkor tudnak hatékonyak és biztonságosak lenni, ha például ezeket magazinok vagy egyéb megbízható, minőségi oldalak felületére helyezik el egy bizonyos díj ellenében.
A közösségi média és a linképítés
Ezek mellett nehogy elfeledkezzünk a közösségi média jelentőségéről sem, amely mára már nagyon értékessé vált a Google szemében. A social media különböző platformjain való részvétel nagyon ajánlott a weboldalunk jó helyezéseinek a megerősítésében és érdemes arra törekedni, hogy minél nagyobb népszerűséget érjünk el ezeken a felületeken.
Ihletszerzés a konkurensektől
Végül pedig egy alázatos magatartásra is bátorítani tudunk ezen a területen, hiszen könnyen előfordulhat, hogy nem ismerjük az összes linképítési lehetőséget és technikát, ezért nem szégyen tanulmányozni azt, hogy a konkurensek milyen módon jutnak hozzá értékes hivatkozásokhoz.
Konklúzió
A linképítés és a keresőoptimalizálás egy időigényes folyamat, ezért alapvető követelmény a türelem ezen a területen. Nem szabad elcsüggedni, ha nincs óriási változás rövid időn belül, gyűjteni kell a minőségi linkeket és kitartással nagy eséllyel jönni fognak a reménylett eredmények. Ezen a területen egyszerűen muszáj odafigyelni a trendekre és a Google által alkalmazott szabályozásokra, illetve törekedni kell egy olyan mentalitásra, ami valóban előtérbe helyezi a minőségi, értékes hivatkozásokat és nem kockáztat nagy mennyiségű, silány linkekkel a gyors eredmény elérése érdekében.
Ha Ön is szeretné, hogy a weboldala előre kerüljön releváns kulcsszavakra a Google találati listáján SEO és minőségi linképítés által, akkor vegye fel velünk a kapcsolatot: