A múlt héten megrendezésre került VII. Marketing Fesztiválon villám SEO elemzéssel segítettünk sok vállalkozónak, hogy weboldala miért nem szerepel jól a Google találati listáján. Sajnos a Lidl nem igényelt a helyszínen ilyen elemzést, de látva, hogy a svéd húsgolyó kifejezésre, a jól sikerült a Facebook posztjuk és az ezzel együtt elindult rengeteg híroldalon megjelent cikk ellenére se kerültek a Google első oldalára, így most elvégeztem ezt a villámelemzést a számukra ezen a helyen.
A jelenlegi helyzet
Ha megvizsgáljuk a svéd húsgolyó kifejezésre a Google első oldalán található honlapokat, akkor azt láthatjuk, hogy a zömében receptek szerepelnek ott és csak a 10. helyen, tehát épphogy bejutva az első oldalra, találjuk az Ikea oldalát. Bármennyire kitartóan keressük is, az első 100-ban se fogjuk találni a Lidl oldalát, egészen egyszerűen azért, mert nagyon sok keresőoptimalizálási elvet figyelmen kívül hagynak, így viszont havonta akár sok ezer internetező elől marad rejtve az oldaluk. Pedig minél ismertebb egy cég, annál könnyebb lenne a keresőoptimalizálás segítségével növelni a forgalmát, bevételét.
Milyen hibákat rejt keresőoptimalizálás szempontból a lidl.hu?
Kezdjük a legmegdöbbentőbbel a SEO hibák felsorolását: a lidl.hu okostelefonokon való betöltődési sebességére a Google 100 pontból csak 20 pontot ad.
Tekintve, hogy az emberek egyre nagyobb arányban használják az okostelefonjukat internetezésre (Magyarországon a weboldalak látogatóinak átlagosan több mint 50%-a mobiltelefonról érkezik, Amerikában már 90% körül van ez a szám), így az a weboldal, amely mobilon nem töltődik be elég gyorsan, nem felhasználóbarát. Pontosan ez az oka annak, hogy a Google egyre nagyobb hangsúlyt tesz arra, hogy a találati listájának élén csak olyan weboldalakat jelenítsen meg, amelyek mobiltelefonon is kifogástalanul használhatók. Ezt felismerve már vannak olyan cégek, akiket kifejezetten a mobil keresőoptimalizálás érdekel és a normál weboldaluk optimalizáltsága csak kisebb mértékben foglalkoztat.
A mobilsebességet jelen esetben viszonylag kis ráfordítással már jelentősen lehetne növelni. Ehhez érdemes lenne a weboldalon megfelelően méretezni a képeket, mivel jelenleg közel 20 %-kal lehetne csökkenteni a képek méretét anélkül, hogy ezt a felhasználók érzékelnék.
A weboldalon betöltődő képeket érdemes újabb generációs formátumokban megjeleníteni. A JPEG 2000, JPEG XR, WeBP általában jobb tömörítést és ilyen módon gyorsabb betöltődést nyújtanak, mint a PNG, JPEG.
A görgetés nélkül meg nem jelenő képek betöltésének a késleltetése. Az internetezők jelentős része nem görgeti végig az adott oldalt, hanem viszonylag gyorsan továbblép egy-egy aloldalra. Ilyenkor a nyitóoldalon lévő, csak görgetéssel elérhető képek feleslegesen töltődnek be, mivel ezeket a felhasználó nem látja, de a betöltődési sebességet mégis rontja. Abban az esetben, ha a Lidl weboldalához hasonlóan sok kép szerepel egy-egy oldalon, akkor érdemes a keresőoptimalizálás során úgy beállítani a weboldalt, hogy a lentebb lévő képek csak görgetés esetén töltődjenek be.
ALT cimkék nincsenek kitöltve. Ha csak a főoldalt vizsgáljuk, akkor azt látjuk, hogy az ott szereplő 115 kép közül 111 esetben nincs kitöltve az ALT címke. Bár a Google elég jól tudja értelmezni a képek tartalmát, azonban a keresőoptimalizálás során az ALT címke használatával mégis sokat segíthetünk abban, hogy a releváns kifejezésekre erősödjön a weboldalunk és mind a Google normál találati listáján, mint a képkeresőben jobb pozíciót érjünk el.
Svéd húsgolyó vagy svéd húsgolyók? Gyakori hiba, hogy többesszámban szerepel a weboldalon a termék, holott az internetezők egyesszámban keresik a Google-ben. Ez jelen esetben is igaz, míg a svéd húsgolyó kifejezésre havonta átlagosan 1600-an keresnek rá, addig a többes számú változatra alig van keresés.
Szebb url is lehetne. A svéd húsgolyó jelenleg ezen az url-en elérhető: lidl.hu/hu/p/akcioink-01-23-csuetoertoektol/sved-husgolyok/p52189 Bár a termék elérhető ezen az url-en is, azonban a Google szempontjából lehetne ezt az url-t is jelentősen optimalizálni, ha rövidebbé, lényegre törőbbé tennénk.
A villám SEO elemzésünkbe ennyi fért most bele, elnézést azoktól, akik hiányolják a többi keresőoptimalizálási hiba felsorolását. Egy több órás, átfogó elemzés minden bizonnyal sokkal átfogóbb képet adna, de nem akarom elvenni a kenyerét annak a SEO szakembernek, akit majd remélhetőleg a Lidl egyszer megkér a keresőoptimalizálás elvégzésére.