Az interneten nagyon sok tanácsot, cikket találhatunk arról, hogyan találjunk megbízható szakembert, vállalkozást egy-egy munka elvégzéséhez vagy termék beszerzéséhez. Arról azonban már nem nagyon találunk információt, hogy egy vállalkozás hogyan tudja megválasztani az ügyfélkörét, pedig egy vállalkozás sikeréhez ez kulcsfontosságú kérdés.
Az internet alapjaiban változtatta meg a marketingről alkotott nézeteket, tapasztalatokat. Ami az írott médiában sikeres volt, az sok esetben az online médiában nem hozta a várt eredményt. Ezzel szemben számtalan olyan új, hatékony lehetőség vált elérhetővé az internettel, amelyről az offline médiában álmodni sem lehetett volna. Az online médiában sokkal inkább van lehetőségünk célirányosan reklámozni, ráadásul az eredmény pontosan mérhető, míg az offline média reklámértékének a mérése sokkal nehezebb.
Határozzuk meg a célcsoportot!
A kis- és középvállalkozások többsége egyetért abban, hogy legszívesebben csak a célcsoportja felé folytatna marketingtevékenységet.
Ennek ellenére ezen vállalkozásoknak csak egy része térképezi fel, hogy kikből is áll az igazi célcsoportja. A célcsoport elemzésénél érdemes azt is meghatározni, hogy ezen körnek vannak-e meghatározható internetes szokásai, mi a stílusa, melyek a fő szükségei (amelyekre a cégünk megoldást tud nyújtani).
Marketinged nyelvezete: „Vágod haver?” „Mit óhajt a fiatalúr?”
Ha a lehetséges ügyfélkörünk jól behatárolható, akkor fontos odafigyelnünk arra, hogy marketing anyagaink számukra érthetően legyenek megfogalmazva. pl.: Ha lázadó fiatalok a célcsoportunk, akkor igyekezzünk az ő nyelvezetüket használni, és tartózkodjunk a visszafogott, diplomatikus stílustól. Ha egy szakmai kör a célcsoportunk, akkor használjunk marketing anyagunkban szakmai nyelvezetet, mivel az hitelesebbé teszi a vállalkozásunkat.
Amennyiben a szolgáltatásunk széles érdeklődésre tarthat igényt és nem szűkíthető a lehetséges ügyfelek köre, akkor igyekezzünk megcélozni az igényesebb, jobban fizető ügyfeleket. Ehhez a marketingeszközeinknek is igényességet, minőséget kell sugallnia. Példának okáért a pongyola megfogalmazású és a helyesírási hibáktól hemzsegő honlap taszítja az igényesebb ügyfélkört.
A rosszul megválasztott nyelvezet kulturális szakadékot tud létrehozni, amely elválasztja a cégünket a potenciális ügyfelektől. A helyes marketingnyelvezet megválasztásában a designelemekre és a szöveges tartalomra egyaránt figyelni kell.
Internetes szokások feltérképezése
A vállalkozások jelentős része tud célirányos marketinget alkalmazni azzal, hogy feltérképezi a célközönségének az internetes szokásait. Erre a legegyszerűbb mód a „gondolkozz az ügyfeled fejével” elv, de természetesen sokkal precízebb képet kapunk egy internetes kutatómunkával, esetleg piackutatással. Ha meghatározzuk azt, hogy a célközönségünk mely portálokat látogatja előszeretettel, vagy milyen módon keresi a cégünkhöz kapcsolódó szolgáltatásokat, akkor máris behatároltunk konkrét helye(ke)t, ahol érdemes hirdetnünk.
Ha célcsoportunk több, jól meghatározható körből tevődik össze, akkor érdemes különböző, célzott reklámkampánnyal elérni őket.
A célirányos marketingben a legkönnyebben és leghatékonyabban a keresőmarketing-, és a közösségi marketingelemek alkalmazhatóak, amennyiben több idővel rendelkezünk, akkor megfelelő kutatómunkával ezeken felül is számtalan hatékony hirdetési lehetőséget találhatunk.
Közösségi marketing
A különböző közösségi oldalak (Facebook, Google+ stb) nagyon precíz célzási lehetőségeket rejtenek a marketinghez.
A Facebook-hirdetések esetében például beállíthatjuk a célcsoport korát, végzettségét, párkapcsolati állapotát és még sok más paramétert, amellyel személyre szabottá tehetjük a megszólítást.
Keresőmarketing
A keresőmarketing lényege, hogy a szolgáltatásunkat azoknak kínáljuk fel, akik pont a szolgáltatásunkat keresik az interneten. A cél, hogy ha valaki beír a keresőbe egy olyan szót, amely a cégünk szolgáltatását kifejezi, akkor annak a felhasználónak a mi cégünk jelenjen meg a keresőben. Ezt kétféle módon lehet megvalósítani. Az egyik lehetőség a keresőoptimalizálás, amely esetben a természetes találatok között jelenik meg a cégünk. A másik lehetőség a fizetett hirdetés (pl. Google Adwords), amely esetben a természetes találatok felett vagy azok mellett jelenik meg a cégünk. A keresőmarketing két eleme remekül kiegészíti egymást, ezért érdemes együtt használni azokat.
Összességében tehát megállapíthatjuk alapszabályként, hogy az ügyfélkörünk összetétele nem a véletlen műve. Tudatosan vagy tudatlanul, de saját magunk alakítjuk ki a vevőkörünket.