A teljesség igénye nélkül összeszedtünk 15 rendkívül gyakori és meglehetősen súlyos hibát, amit a Facebook oldalával számtalan hazai (és nyilván határainkon kívüli) cég, szervezet, intézmény elkövet, mellyel bizalmatlanságot, trehányságot, vagy akár unszimpátiát kelt saját magával kapcsolatban, magyarul rombolja a self brandet. Nos, lássuk azt a listát!
1️⃣ személytelen, homályos, rossz minőségű borítókép, profilkép😶
A vizuális igények az egekben szárnyalnak. Filmek, sorozatok, videojátékok, klipek olyan magasra tették a mércét, hogy egy méretben nem igazodó, emiatt homályos, statikus borítókép rendkívül avétosan hat, ahogy találkozunk az oldallal. Emellett ott van a cover video lehetőség is; megfizethető, sőt ingyenes videoszerkesztőből rengeteg van (hadd ne soroljam).
Vagy egy másik példa: a karantén közepén (bár ki tudja, hol a vége) egy fészbúk pédzs borítóján a következő képüzenet fogadott: Sikeres, boldog 2020-as évet kívánunk! Negyed óráig potyogtak a könnyeim a nevetéstől…
A profilkép is tilos, hogy rossz minőségű legyen! Brit tudósok megállapították 😉, hogy az emberi arc sokkal inkább bizalomkeltő, mint egy céglogó, vagy csupán egy felirat.
2️⃣ túl hosszú céges név📏
Nem célszerű hivatalos névvel fenn lenni a barátkozós közösségi oldalon. Ne az legyen például a Facebook oldalunk neve, hogy: Tizenkilenc Megyei Állatforgalmi és Húsipari Korlátolt Felelősségű Társaság, mert kissé nehéz egy ilyen entitással ismeretségbe kerülni kedvenc (vagy nem kedvenc) platformunkon.
3️⃣ rossz minőségű képek🤪
Valószínűleg nem kell sokat magyaráznom. Ne legyen a fotónk, videónk homályos, felnagyított, pixelszörnyű, kivehetetlen, hanem keressünk, csináljunk másikat.
4️⃣ múlt évezredbeli bejegyzések⌛
Mindannyian találkoztunk már azzal a NE-MÁR érzéssel, amikor egy oldal bejegyzéseire kattintva 2015-ös, Trianon előtti vagy az Aranybulla évéből származó utolsó poszttal találkozunk (oké, 2004 lehet max).
5️⃣ üres, fölösleges lapfülek🗍
Óriási gondatlanság, amikor a lapfülek, azaz menük nincsenek szerkesztve, hasznossági sorrendbe állítva, kitöltve, nem beszélve arról, hogy a funkciótlanokat egyszerűen el kell távolítani, hiszen ezekkel találkozik elsőként a FB page-ünkre találó szörföző.
6️⃣ kitöltetlen névjegy, szolgáltatások és egyéb adatok❓
Az előbb már felmerült a kitöltés fontossága. Facebooknál, Instánál, Google Cégemnél, Merchant Centernél és minden social mogulnál az adatokat ki kell töltenünk legjobb tudásunk szerint, elsősorban azért, hogy kiszolgáljuk az érdeklődői igényeket, és hogy a techóriás algoritmusa előszeretettel kapja fel bármi nemű aktivitásunkat.
7️⃣ túl gyakori, túl ritka posztolás⏰
Én is, mások is kikövetnek oldalakat, ha az illető cég pl. egy konferencia képeit nem, mondjuk egy sorozatban posztolja, hanem 5 percenként látom a hírfolyamomban, hogy főnök úr már arrébb ment 10 métert. Ne, mert irritáló az indokolatlanul gyakori poszt!
Ennek az ellentéte az, amikor valaki 4B-s kommunikációt folytat oldalán, és itt nem a ceruzára gondolok, hanem arra, hogy:
BÚÉK, BOLDOGNŐNAPOT, BOLDOGANYÁKNAPJÁT, BLACKFRIDAY (esetleg 5B: BOLDOGKARÁCSONYT) gyakoriságú megerőltető fáradozást vállal fel csak cége, intézménye kommunikációjában.
A Twitterről indult, az Instagramon szájba rágott hashtagek a Facebookon is funkcionálnak, elkalauzolhatnak minket új érdeklődők felé, ezért használatuk erősen javasolt.
9️⃣ értesítések, üzenetek, hozzászólások elhanyagolása🤐
Nem kell ragozni: egyszerűen válaszolni kell az oldalunkba érkezett üzenetek minden típusára, amint időnk engedi (a Messenger bot használata pedig egyre elterjedtebb, ha része a céges koncepciónak, akkor nagy terheket vállal fel a kommunikációban).
🔟 szöveg nélküli kép-, video- vagy link-posztok🤳
Az ilyen posztolás ötlettelenséget sugall. Kicsit olyan, mint a hátsó sorban ülő fiú osztálybulin szótlanul átadott karácsonyi ajándéka az iskola világszép leányzójának. Találd ki a motívumom!
1️⃣1️⃣ egyfajta poszttípus használata🔁
Téma, apropó, típus, kreatív ki tudja, mennyi létezik, ezért szintén ötlettelenséget, kiégettséget sugall a folytonosan ismétlődő formátum vagy témamegközelítés.
1️⃣2️⃣ túlzott eladás-központúság🤑
Ahogy már érintettük, a Facebook egy barátkozásra létrehozott platform, ezért nem odaillő az ügynökös veddmeg-veddmeg-csakönnek-csakmost típusú kommunikáció. Arányokat nem hiszem, hogy lehet kőbe vésni, de a már említett számos típussal érdemes vegyíteni az értékesítési célú posztolást.
1️⃣3️⃣ like, aktivitás túlzott ösztönzése👍
Ugyanúgy igaz a lájkold-kommentelj-oszdmeg felszólításokra, kérésekre, nyomásokra is, hogy ezek sürgetése, gyakori elhangzása kontraproduktívvá teszi írásunk fő célját, a kapcsolatfelvételt.
1️⃣4️⃣ Facebook-aktivitás mellőzése oldalként😴
Számtalan esetben kiderül, hogy facebookos vállalkozók előtt rejtett az a tény, hogy oldalukkal mások (partnereik, leendő ügyfeleik, példaképeik, inspirálójuk, konkurenciájuk) oldalait like-olhatják, követhetik, és hogy egy FB page-nek is van hírfolyama, ahol cég, intézmény is folytathat aktív social tevékenységet. Rengeteg csoport a pédzsek előtt is nyitva áll, ami szintén beindíthatja aktivitásunkat, ezáltal a vérkeringésbe kerülve (az algoritmus robi tetszését is elnyerve) saját FB kommunikációnkra gyakorolhatunk pozitív hatást.
1️⃣5️⃣ hiányzó Facebook pixel🎯
A Facebook pixel, azaz követőcímke létrehozása és beépítése a nem-FB oldalunkba egy rendkívül hasznos funkció, hiszen a továbbiakban remarketingelni, azaz újracélozni tudjuk a Facebook tevékenységünk, hirdetéseink során a weboldalunkra látogatókat, illetve a bárminemű mikro és makro konverziót (vásárlást, kosárba helyezést, feliratkozást, telefonhívást, űrlapkitöltést, üzenetküldést, pdf-letöltést) megvalósító aktív érdeklődőt.
Mindezeket összegezve, a 15 pont végére jutva már érzékelem, hogy 20 tézist vagy még többet is felállíthattam volna, érintve az utm paraméterezést, a negatív kommentek kezelését, a csoportok, appok, mobilmegjelenés kérdéskörét vagy a hirdetéskezelő-vállalkozáskezelő témáját, de azt majd egy újabb évadban.